27
دی

تهیه نقشه یو تی ام UTM در قزوین

نقشه برداری و تهیه نقشه یو تی ام UTM در قزوین

تهیه نقشه یو تی ام  UTM در قزوین متناسب با بافت این شهر، باید نکات مهمی توسط گروه نقشه بردار در نظر گرفته شود. هر کدام از این موارد اهمیت بالایی در نقشه نهایی دارند زیرا در بخش های مهمی از این نقشه استفاده خواهد شد. متخصصان نقشه برداری در استان قزوین با رعایت این موارد می توانند نقشه هایی بی نقص و کامل به مجموعه ها و سازمان ها ارائه دهند. برخی از این نکات عبارتند از:

  • توجه به پارامترهای شهرسازی
  • سلیقه سازندگان
  • رویکردهای موجود در شهرداری

اهمیت تهیه نقشه یو تی ام در قزوین

نقشه های یو تی ام با توجه به کاربردهایی که دارند دارای استانداردهای خاص و ویژه ای برای هریک از ارگان ها و سازمان ها دارد. هر یک از ارگان های مربوطه برای کارایی مشخصی نقشه های یو تی ام را تهیه می کنند. به عنوان مثال شهرداری ها برای ارائه جواز و مجوز ساخت نقشه های یو تی ام را تحویل می گیرند. به همین ترتیب تمام سازمان ها از جمله ادارات ثبت، سازمان های زمین شهری، دادگاه های توقیف ملک، سازمان های منابع طبیعی و غیره برای فعالیت های مشخصی نیاز به نقشه های یو تی ام دارند.

 

تهیه نقشه یو تی ام در قزوین
تهیه نقشه یو تی ام در قزوین

برای تمامی موارد بالا می توان اهمیت و ضرورت تهیه نقشه یو تی ام را به 4 دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  1. کاهش اختلاف های ملکی با نقشه یو تی ام : به وسیله نقشه یو تی ام تمامی مرزهای میان زمین ها مشخص می شود. به طوری که مالکین اراضی دیگر بر سر محدوده ملک خود به مشکل نمی خورند.
  2. مشخص نمودن مساحت دقیق املاک : در نقشه یو تی ام تمامی اطلاعات با دقت بالا و برحسب سانتی متر محاسبه می شوند. در نتیجه با توجه به اندازه گیری گوشه های زمین، مساحت دقیق ملک مشخص می شود و به کمک آن می توان قیمت واقعی املاک را به دست آورد.
  3. تعین پلاک ها در مکان دقیق : در نقشه های یو تی ام هر ملک در هر کجا که باشد مختصات خاص خود را دارد. با این ویژگی کاربردی هیچ دو ملکی را نمی توان پیدا کرد که دارای مختصات یکان و مشترک باشند.
  4. تعین محدوده و خط مرزی اراضی : با استفاده از نقشه برداری یو تی ام حدود هر ملک به صورت دقیق مشخص خواهد شد و به این صورت چه به صورت عمدی و چه به صورت غیرعمدی هیچ ملکی نمی تواند از مرز خود تجاوز کند.

تهیه نقشه یو تی ام UTM در قزوین چه مقدار زمان نیاز دارد

زمان بندی برای ارائه نقشه نهایی به عواملی مثل مساحت زمین مورد نظر دارد. همچنین میزان شکستگی های موجود نیز یکی از مهم ترین عوامل موثر بر میزان زمان مورد نیاز برای ارائه نقشه یو تی ام می باشد.

تهیه نقشه های یو تی ام نیاز به تخصص افراد و ابزارهای ویژه ای دارد. این دو عامل اگر در بالاترین سرح خود نباشند علاوه بر اینکه زمان تهیه نقشه را به تاخیر می اندازد، کیفیت کار نهایی را به شدت کاهش می دهد. تصور کنید تهیه نقشه یو تی ام به یک غیر متخصص! در این صورت انتظار ارائه یک نقشه خوب و ایده آل را نباید داشت.

 

نقشه برداری در قزوین
نقشه برداری در قزوین

نتیجه گیری

تهیه نقشه یو تی ام برای شهری مانند قزوین باید با اصول و قواعد خاصی انجام شود. در صورتی که این نقشه توسط افراد غیر متخصص تهیه شود ناقص خواهد بود و در نتیجه نمی توان از آن در موارد مورد نیاز بهره مند شد. این موضوع که تهیه نقشه یو تی ام چقدر زمان لازم دارد کاملا به عواملی همچون مساحت و متخصص و ابزار بستگی دارد. در نتیجه استفاده از ابزار حرفه ای توسط کارشناسی متخصص ضرورت بالایی دارد.