19
آذر

همه چیز درباره یو تی ام UTM

همه چیز درباره یو تی ام UTM

همه چیز درباره یو تی ام UTM – نگاهی به تاریخچه UTM، آشنایی با مفهوم یوتی ام، نحوه عملکرد سیستم UTM و … که در این مقاله به آنها نگاهی خواهیم داشت.

 

مقدمه

ما در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مفید و کاملی را درمورد UTM، کارایی، ضرورت، و همچنین تاریخچه آن با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه ما به عناوین مهمی درمورد مبحث UTM اشاره خواهیم کرد.

 

تاریخچه UTM

سیستم مختصات UTM بعد از پایان جنگ جهانی دوم و در سال 1950 میلادی توسط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو اختراع و معرفی شد. این سیستم تصویر کارآمد، یکی از سیستم‌های تصویر استوانه‌ای مرکاتور دوبعدی با حالت معکوس می‌باشد. اولین سامانه مختصاتی جهانی مرکاتور در دهه‌ی 40 میلادی و توسط ارتش ایالات متحده آمریکا بر پایه ژئوسنتریک بنا نهاده شد.  که بعد از آن، سیستم بیضوی بین‌المللی کلارک شماره 1866برای هاوایی تعیین شد.

این سیستم تصویر قدرتمند و کارآمد، امروزه در بیش از 50 کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که این سیستم مختصاتی تا به الان جنبه جهانی به‌خود نگرفته، و به‌طور کامل گسترده نشده. اما یک سیستم مطمئن و کارآمد برای تهیه انواع نقشه و یافتن موقعیت مکانی دقیق به‌شمار می‌رود.

 

UTM چیست؟

سیستم مختصات UTM (Universal Transverse Mercator) زمین را به 60 ناحیه شمالی-جنوبی تقسیم می‌کند. که هرکدام 6 درجه طول جغرافیایی عرض دارند. زون‌های UTM ، (UTM Zone) به‌طور متوالی با زون 1 شماره‌گذاری می‌شوند که شامل غربی‌ترین نقطه آلاسکا می‌شود و به سمت شرق و تا زون 19 پیش می‌رود.

 

در درون هر زون، مختصات به صورت شمالی و شرقی برحسب متر اندازه‌گیری می‌شود. مقادیر شمالی از صفر در استوا درجهت شمال اندازه‌گیری می‌شود. هر زون دارای یک نصف النهار مرکزی در 87 درجه طول جغرافیایی غربی قرار دارد. یک متر از شرق نصف النهار مرکزی برابر با 500001 متر می‌باشد.

 

یو تی ام به معنی سامانه مختصات جهانی مرکاتور می‌باشد. که با کمک دستگاه مختصات دکارتی دو بعدی، موقعیت جغرافیایی در سطح زمین را برای ما ترسیم می‌کند. که به آن نقشه یو تی ام میگویند. یو تی ام نوعی سیستم تصویر مختصات جهانی می‌باشد. که در آن هر نقطه‌ای از سطح کره زمین مختصات منحصربه‌فرد خودش را دارد.

معمولا برای نمایش دادن نواحی با مساحت کوچک مثل یک شهرک یا املاک و حتی محله‌ها، از نقشه‌هایی استفاده می‌شود که جزئیات بیشتری را شامل هستند و با مقیاس‌های 1:100 و 1:500 و 1:100 و 1:2000 ترسیم شده‌اند. که به آنان نقشه‌های بزرگ مقیاس گفته می‌شود. نقشه یو تی ام نیز درواقع یک نقشه بزرگ مقیاس است. تهیه نقشه UTM دلایل زیادی دارد که در ادامه به اصلی‌ترین آن اشاره خواهیم کرد.

 

سیستم تصویر چیست؟

به فرآیند استفاده از عملیات‌های ریاضی بر روی مختصات مورد نظر برای تغییر و انتقال طول و زوایا از فضای 3 بعدی به فضای 2 بعدی را سیستم تصویر می‌گویند. مهندسین و دانشمندان در همین زمینه 3 سیستم تصویر کاربردی و مهم را ارائه داده‌اند:

  • سیستم تصویر استوانه‌ای یا Cylindrical
  • سیستم تصویر مستوی یا Planer
  • سیستم تصویر مخروطی یا Conical

 

توجه داشته باشید که هیچکدام از این سیستم‌های تصویر قادر به ارائه پوشش کامل از کل سطح کره زمین نیستند. بلکه هرکدام از آنان در مناطق و نواحی خاصی کاربرد دارند. اما در سطح جهانی و عمومی، سیستم تصویر استوانه‌ای از پرکاربردترین آنان به‌شمار می‌روند. سیستم تصویر استوانه‌ای خود بر دو نوع مختلف است: یونیورسال ترنسور مرکاتور یا UTM، و یونیورسال مرکاتور یا UM. تفاوت آنان این است که UTM به موازات نصف النهار است و دیگری عمود بر آن.

 

نحوه عملکرد سیستم UTM

سیستم تهیه نقشه UTM بسیار دقیق و کارآمد می‌باشد. همانطور که اشاره کردیم، این سیستم تصویر به کمک مختصات دکارتی دوبعدی قادر است تا موقعیت یابی دقیقی را روی سطح کره زمین انجام دهد. در این سیستم پیشرفته، سطح کره زمین از مدار 80 درجه جنوبی تا مدار 84 درجه شمالی، به 60 بخش یا زون تقسیم بندی می‌شوند.

 

هرکدام از این بخش‌ها یا زون‌ها به عرض 6 درجه طول جغرافیایی را تحت پوشش قرار می‌دهد. که در نهایت 360 درجه در اختیار خود داریم. شکل بندی این بخش‌ها به شکلی است که بخش اول در طول جغرافیایی 180 درجه غرب تا 174 درجه غربی را تحت پوشش قرار می‌دهد. این قابلیت منحصربفرد، باعث شده تا این سیستم با دقت و حساسیت بیشتری اقدام به تهیه نقشه UTM کند. همین امر موجب شده تا مهندسین و سایر افراد نیز قادر باشند به موقیت مکانی دقیق‌تری دست پیدا کنند.

 

مختصات UTM در Google Earth Pro

برای تبدیل مختصات جغرافیایی به مختصات UTM ابتدا وارد برنامه Google Earth Pro شوید سپس مراحل زیر را به‌ترتیب اجرا کنید:

مرحله اول:

در نوار بالای صفحه، بر روی Herramientas کلیک کنید.

مرحله دوم:

بر روی Option کلیک کنید.

مرحله سوم:

بر روی صفحه Vista 3D بروید.

مرحله چهارم:

گزینه Universal Transversal Mercator را انتخاب کنید.

پس از انجام این مراحل، یک نوار UTM جدید در پایین صفحه ایجاد می‌شود. که نقطه اشاره‌گر معادل موقعیت جغرافیایی است و به‌شکل مختصات UTM نمایش داده می‌شود.

برای مثال مختصات UTM روبرو را درنظر بگیرید: 16 P 579706.89 m E 1341693.45 m N

در این مختصات UTM :

16 بیان‌گر زون یا منطقه می‌باشد.

P بیان‌گر چهارگانه یا 4 جهت جغرافیایی است.

579706.89 بیان‌گر مختصات شرقی یا همان X است. که براساس متر محاسبه می‌شود.

1341693.45 بیان‌گر مختصات شمالی یا همان Y است. که مانند مختصات شرقی، براساس متر محاسبه می‌شود.

کلمه N به معنی قرار داشتن منطقه در شمال خط استوا است.

برای اینکه قادر باشید تا زون‌ها یا مناطق مختصات UTM را در اپلیکیشن Google Earth بهتر مشاهده کنید، لازم است تا درابتدا یک فایل KMZ Zonas UTM را دانلود کنید. این فایل که به‌صورت فشرده یا همان زیپ است، بعد از دانلود قابل مشاهده است. با خارج کردن این فایل از حالت فشرده، فایل KMZ را می‌بینید که با اپلیکیشن Google Earth باز می‌شود و به شما کمک می‌کند تا مناطق UTM را به‌راحتی مشاهده و شناسایی کنید.

 

تجهیزات لازم برای تهیه نقشه UTM

اصلی‌ترین ابزار برای تهیه نقشه، دوربین است. این دوربین‌های مخصوص نقشه برداری که عدسی تعبیه شده در آنان از نوع متریک است، و فاصله کانونی ثابتی دارند. این دوربین‌های تصویر و نقشه‌ برداری به دو نوع دسته‌بندی می‌شوند:

دوربین‌های دیجیتال:

این نوع دوربین‌های نقشه برداری که کاملا دیجیتال هستند، برای اولین بار در سال 2002 میلادی و در کشور استرالیا رونمایی شد. این نوع دوربین‌های دیجیتال برای تهیه نقشه هوایی، به صورت تجاری عرضه شدند. دوربین‌های CCD بکار رفته در این تجهیزات نقشه هوایی، از دو نوع آرایه سطحی و آرایه خطی هستند.

دوربین آنالوگ:

این دوربین‌های عکس برداری که ابعاد 23*23 دارند، نسبتا بزرگ محسوب می‌شوند و با کمک سیستم کنترل دستی اقدام به تصویربرداری و تهیه نقشه می‌کند.

کاربرد و ضرورت تهیه نقشه UTM

تهیه نقشه UTM  و کاربرد آن تبدیل به اصلی‌ترین مبنا برای ارگان‌ها و سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، شهرداری، امور اراضی، اداره ثبت اسناد شده است. اگر شما هرگونه درخواستی در حوزه املاک و اراضی داشته باشید، اولین مدارک و مستنداتی که از شما خواسته می‌شود همان نقشه یو تی ام است. زیرا که نقشه یو تی ام نشان دهنده اطلاعات و وضعیت کنونی ملک یا زمین مورد نظر است.

پس از تهیه این نقشه و تایید توسط کارشناسان رسمی ، وضعیت فعلی ملک درمورد مساحت و ابعاد و دیگر پارامترها می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. زیرا احتمال دارد بعد از تهیه نقشه UTM، معلوم شود که ملک یا زمین مورد نظر، اضافه یا کسری مساحت دارد. درصورت کسری، این کسری ممکن است ناشی از اشتباه در مساحت یا تعرض املاک مجاور باشد.

 

مزایای تهیه نقشه UTM

سند تک برگ برای املاک:

یکی دیگر از مزایای مهم نقشه برداری UTM تهیه سند تک برگ است.. زیرا که مالکین درصورتی می‌توانند ادعای مالکیت خود را ثابت و سند تک برگ دریافت کنند، که از قبل با کمک نقشه برداری UTM اقدام به تهیه نقشه‌ای دقیق و شفاف کرده باشند.

صدور جواز ساخت و ساز توسط شهرداری:

شهرداری و دیگر سازمان‌های مربوطه نیز به نقشه برداری UTM نیاز دارند. زیرا این ارگان‌ها برای تهیه و صدور جوازهای ساخت و ساز، نیاز دارند تا از موقعیت دقیق جغرافیایی ملک یا زمین مورد نظر مطلع شوند. تا با اطمینان بیشتری خرید و فروش در حوضه املاک را پایدار و ایمن نگه دارند.

درخواست‌های مجوز برای ساخت و ساز پروژه‌ها و ساختمان‌ها، نیازمند نقشه‌هایی دقیق با مقیاس1:500 هستند. برای اجرای مفاد قانون و تفسیر نصاویر هوایی، از نقشه برداری UTM استفاده می‌شود. این نقشه‌ها برای اجرای بهتر قوانین شهری بسیار ضروری می‌باشند.

کاهش اختلاف ملکی:

تعیین دقیق موقعیت مکانی املاک یا اراضی، و مشخص بودن خط مرزی و حدود آن علاوه بر جلوگیری از تعرض و تجاوز، از بروز اختلافات ملکی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

تعیین مساحت دقیق:

مساحت دقیق ملک، امری حیاتی برای تنظیم سند مالکیت است. در اسنادی که سازمان اسناد ثبتی تهیه می‌کند و به مالکین ارائه می‌دهد، مساحت دقیق ملک یا زمین با جزئیات دقیق مشخص است. همین امر موجب شده تا از بروز هرگونه اختلاف یا درگیری بر سر میزان مساحت در بین مالکین کاهش یابد.

استقرار و موقعیت دقیق ملک:

سیستم نقشه برداری UTM به شما و دیگر مالکان کمک زیادی می‌کند تا قادر باشید موقعیت جغرافیایی ملک خود را نسبت به نواحی و دیگر املاک تشخیص دهید. همین کار سبب می‌شود تا در آینده از اختلافات احتمالی دور بمانید.

 

سخن پایانی:

سیستم تصویر UTM یک سیستم تصویر دقیق است. از این سیستم تصویر برای تهیه نقشه‌های یو تی ام استفاده می‌شود که ویژگی‌های نقشه را به شکلی دقیق و با اختلاف تنها چند سانتیمتر ترسیم می‌کنم. این نقشه‌ها انتخاب بسیار مناسبی برای جانمایی پلاک ثبتی‌های قدیمی و استفاده از آن‌ها برای دریافت سند تک برگ یا ثبت در سامانه کاداستری هستند.

اگر شما هم به نقشه‌ای دقیق برای فعالیت‌های عمرانی یا پروسه‌های ثبتی خود نیاز دارید می‌توانید همین حالا با متخصصان ما در این زمینه تماس بگیرید و نقشه‌ها UTM خود را به شکلی قابل اعتماد و با قیمتی مقرون به صرفه تهیه کنید.